Miro (Miroslav) Šindelka sa narodil 27. júna 1963 v Bratislave. Po
skončení gymnázia v roku 1982 odišiel do Prahy, kde v rokoch 1982 - 1988
študoval réžiu dokumentárneho filmu na Filmovej a televíznej fakulte
Akadémie múzických umení (FAMU). Počas vysokoškolského štúdia
spolupracoval s vtedajšou Československou televíziou Bratislava.
Pozornosť upútal už svojim absolventským dokumentárnym filmom ...a tak
som začal utekať (1988), ktorý je portrétom mladého delikventa práve
prepusteného z väzenia. Film ocenili v tom istom roku cenou poroty na
Festivale českých a slovenských filmov v Mladej Boleslavi a v roku 1989
cenou poroty na festivale vo francúzskom Tours.
O rok neskôr po absolventskom filme nakrútil voľné pokračovanie s názvom
Chvenie, v ktorom je zase hlavnou postavou muž snažiaci sa odhaliť
rozkrádanie a korupciu v podniku. Dokumentárnu trilógiu, filmovú
sociologickú sondu do vtedajšej končiacej totalitnej spoločnosti,
zakončil filmom Napísané (1991), v ktorom sa venoval téme detských
samovrážd.
V Slovenskej filmovej tvorbe Bratislava - Koliba nakrútil Šindelka
začiatkom 90. rokoch minulého storočia animované filmy Hore dole (1991) a
Veľká potreba (1992).
Celovečerným hraným filmovým debutom Mira Šindelku bola snímka Vášnivý
bozk z roku 1994. Experimentálny film s akčnými prvkami, inšpirovaný
snímkami (Modrý zamat, Divokosť v srdci, Mestečko Twin Peaks) amerického
režiséra Davida Lyncha, vyvolal po svojej premiére širokú diskusiu, ale
aj rozporuplné reakcie. Bol prvým slovenským filmom, ktorému
predchádzala masívna propagácia a z toho vyplývajúce aj veľké
očakávania.
Film rozpráva príbeh mladej ženy, ktorá sa musí rozhodnúť či vytrvá v
prázdnom ale materiálne pohodlnom manželstve, alebo sa rozhodne pre
nezávislú, finančne neistú cestu a bude vychovávať svojho mentálne
postihnutého syna. Hlavné postavy stvárnili českí herci Ivana Chýlková a
Jiří Bartoška. Vo filme sa objavili aj významní slovenskí herci či
herečky ako Jozef Kroner, Román Luknár, Matej Landl, Andy Hryc, Katarína
Kolníková či Szidi Tobias. Epizódne úlohy stvárnili aj vtedajší spevák a
hudobník skupiny Bez ladu a skladu Michal Kaščák a líder skupiny Vidiek
Ján Kuric.
V roku 1995 sa Šindelka zúčastnil na seminári Time for Action v Berlíne.
Seminár viedol holandský filmový tvorca z Hollywoodu Jan de Bont,
režisér známeho akčného filmu Nebezpečná rýchlosť.
Druhý celovečerný hraný film Mira Šindelku Zostane to medzi nami mal
premiéru desať rokov po Vášnivom bozku. Vo filme o milostnom
trojuholníku sa v hlavných úlohách predstavili poprední českí herci
Tomáš Hanák a Michal Dlouhý, ktorým sekundovala Slovenka Danica Jurčová.
Pauzu medzi hranými filmami vyplnil Šindelka produkčnou prácou vo svojej
firme Film Factory, v ktorej sa venoval predovšetkým dokumentárnej
tvorbe. Vytvoril päť cyklov dokumentárnych filmov pod názvom Tucet,
ktoré sa uvádzali v televízii.
Okrem toho nakrúcal reklamné spoty a hudobné videoklipy, napríklad pre
skupiny Free Faces (Doktor Says), Bez ladu a skladu (Parné valce), Hex
(Votrelec) či pre speváka Richarda Müllera (Milovanie v daždi).
Dva razy (1995, 1997) získali jeho spoty ocenenie Strieborný klinec
Klubu reklamných agentúr Slovenska za najlepší televízny spot. V roku
1999 zase dostal cenu Zlatá EFFIE Slovakia.